Startup - definicja

Poruszając temat zagadnień dotyczących startupów, należy postawić sobie pierwsze pytanie, czy właściwie jest start- up?

Pojęcie start- upu pojawiło się w Polsce kilka lat temu i robi oszałamiająca karierę, pojawia się w wielu konkursach o dofinansowanie, organizowane są spotkania, które dedykowane są star- upom z różnych branż. Jak więc to ugryźć?

Otóż star-up jest firmą prowadzącą działalność gospodarczą, co nie oznacza, że każda firma jest start- upem.  Jak mamy więc to rozumieć? Start- up to firma, która podejmuje bardzo wysokie ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej opartej na wysokim poziomie innowacji, tzn. celem jej działalności jest wprowadzenie na rynek nowego, innowacyjnego produktu lub usługi. Tego typu działania są zagrożone wysokim ryzykiem niepowodzenia, dlatego też start- upy wymagają szczególnej opieki i wsparcia, zwłaszcza w okresie inkubacji.

Sam zwrot „start-up’’ po przetłumaczeniu z języka angielskiego oznacza nic innego, jak „rozpocząć”. W luźnym tłumaczeniu oznacza to start, początek, rozpoczęcie. Czego? Przygody z przedsiębiorczością. 

Pierwszym krokiem do powstania star- upu, czyli firmy, jest podjęcie wybranego rodzaju działalności gospodarczej w celu uzyskania osobowości prawnej. Po co nam ona? Po to, aby móc funkcjonować na rynku, zaciągać zobowiązania i być podmiotem praw oraz móc dokonywać we własnym imieniu czynności prawnych, a nabywamy ją z chwilą wpisania ich do właściwego rejestru.

Wiemy już czym jest start- up, a teraz należy postawić pytanie, do kiedy można mówić, ze firma jest star- upem. Przyjmuje się, że firma start- upowa funkcjonuje do pięciu lat po powstaniu. Dlaczego 5 lat? Ponieważ jest to wystarczająco długi okres, w którym można zaobserwować odbiór rynku na nasz produkt, co jest bardzo dużym wsparciem przy podejmowaniu decyzji strategicznych.

Żeby lepiej zrozumieć, czym jest star- up, trzeba przeanalizować następujące przypadki:

  • Osoba zakładająca działalność gospodarczą jako krawcowa, świadcząca usługi krawieckie w standardowym zakresie, tzn.: szycie, wszywanie, podszywanie itp., będzie zwykła firmą. Natomiast jeżeli osoba założy działalność gospodarczą jako krawcowa, ale z zamiarem wprowadzenia na rynek odzieży z materiałów pochodzących z recyklingu, np. przetworzonych butelek PET, dotychczas nie stosowanych na rynku, będzie start- upem. Dlaczego? Ponieważ ponosi ryzyko związane nie tylko z prowadzeniem firmy, ale ta działalność jest obarczona wysokim ryzykiem związanym z próbą wprowadzenia nowego rodzaju materiału do przemysłu odzieżowego. Ryzyko to jest związane z tym, że rynek może nie przyjąć materiału pochodzącego z butelek PET, materiał ten może nie nadawać się do zastosowania w produkcji odzieży, jak również może po prostu źle wyglądać i nie trafić w gusta przyszłych klientów.
     
  • Wiele lat temu, kuchnie wegańskie nie istniały na rynku. Powoli i w bólach pojawiały się lokalu gastronomiczne wegetariańskie, ale weganizm było novum, znanym niewielkiemu gronu osób. Pojawiały się pierwsze firmy gastronomiczne, z których jedne istniały kilka lat, a inne kilka miesięcy. Ryzyko prowadzenia restauracji wegańskiej było ogromne, stąd wynikała tak duża rotacja na rynku. Obecnie rynek gastronomii wegańskiej został na tyle rozpowszechniony wśród ludzi, a liczne kampanie społeczne i działania proekologiczne podniosły świadomość w zakresie tej tematyki, że praktycznie na każdym rogu możemy znaleźć wegańskie jedzenie.
Kalendarz

Ilustracja kalendarza

SPOTKAJMY SIĘ

Jesteś przedsiębiorcą zainteresowanym badaniami B+R? A może chciałbyś zaprezentować projekt naukowy Twojej uczelni? Jeśli tak, skorzystaj z naszego kalendarza spotkań, umożliwiającego wirtualne spotkania.

Kliknij i umów spotkanie
Wróć do góry strony