Finansowanie startupu
„Nawet najdłuższa droga zaczyna się od pierwszego kroku” Lao-tzu - chiński filozof, twórca taoizmu.
Parafrazując powyższy cytat, każda firma zaczyna się od dobrej decyzji, ale co dalej. Zarejestrowaliśmy firmę w wybranej formie prawnej, mamy pewien kapitał początkowy. Dobrze jednak zdajemy sobie sprawę, że bez środków na prowadzenie działalności nie będziemy w stanie długo jej prowadzić. Gdzie szukać finansowania? Do których zapukać drzwi?
Na początek musimy przygotować biznesplan, czyli krótkie przedstawienie całego naszego przedsięwzięcia: założenia koncepcyjne, określenie celów i kroki, które nas do nich przybliżą, a przede wszystkim kosztorys.
Konkretyzując:
Dokładny opis założeń biznesplanu powinien zawierać informacje:
- co jest Twoim produktem, czyli dokładny opis produktu, który dzięki startupowi chcesz wprowadzić na rynek;
- opis dokładnej metody produkcji, poszczególne etapy produkcji oraz planowaną dystrybucję, opis całego procesu;
- charakterystykę niezbędnego personelu – wiesz, że jako młoda firma nie możesz pozwolić sobie na duże koszty funkcjonowania, wskaż dokładnie jakich specjalistów potrzebujesz na którym etapie produkcji i wdrażania produktu;
Najważniejsze, żeby Twoje założenia jak najwierniej odpowiadały rzeczywistości.
Model finansowy
Tu musisz zawrzeć wszelkie, istotne informacje związane z finansowaniem całego przedsięwzięcia, zaczynając od produkcji po cenę finalną.
Musisz określić:
- prognozę sprzedaży produktu, czyli po prostu ile sztuk produktu planujesz sprzedać w danej jednostce czasu (codziennie, przez tydzień, miesiąc, rok);
- prognozę przychodów i kosztów, ze szczególnym uwzględnieniem kosztów produkcji oraz kosztów stałych startupu;
- spróbuj stworzyć prognozę, ile potrzebujesz środków finansowych w określonym odcinku czasowym, aby mieć płynność finansową;
- określ, ilu pracowników potrzebujesz, jaka formę zatrudnienia przewidujesz i jaką pensję planujesz dla nich przeznaczyć;
- inwestycje, które są niezbędne na tym etapie funkcjonowania start- upu, np. budowa linii produkcyjnej, zakup drobnego sprzętu, zakup lub wynajem lokalu czy budynku.
- Stwórz materiały promocyjne dotyczące start- upu, które będziesz mógł prezentować na spotkaniach biznesowych. Pamiętaj liczy się forma, jakość wykonania i sposób ich przedstawienia. Materiały i prezentacje mają przykuć uwagę. W branży marketingowej bardzo często zdarza się, że osoby aplikujące na określone stanowisko pracy, wysyłają swoje dokumenty rekrutacyjne np. w butelce, w pudelku z balonikami.
Inwestorzy
Gdzie można spotkać te mocno poszukiwane osoby? Wbrew pozorom jest to bardzo łatwe. Bierz udział w różnego rodzaju spotkaniach biznesowych, organizowanych np. przez Urzędy Marszałkowskie, umów się na spotkanie w przedstawicielem Inkubatora Przedsiębiorczości lub Parku Naukowo-Technologicznego. W Internecie można znaleźć liczne kontakty do tzw. Aniołów Biznesu, którzy chcą inwestować w innowacyjne firmy. Przede wszystkim pokazuj się, pytaj i rozmawiaj.
Jeżeli chcesz sam, bezpośrednio znaleźć źródło finansowania swojego pomysłu, to koniecznie śledź stronę Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości https://www.parp.gov.pl/. Jest to instytucja, która często organizuje konkursy dla młodych nowopowstałych firm. Ofertę konkursów znajdziesz pod adresem https://www.parp.gov.pl/component/grants/grantss.

Ilustracja kalendarza
SPOTKAJMY SIĘ
Jesteś przedsiębiorcą zainteresowanym badaniami B+R? A może chciałbyś zaprezentować projekt naukowy Twojej uczelni? Jeśli tak, skorzystaj z naszego kalendarza spotkań, umożliwiającego wirtualne spotkania.
Kliknij i umów spotkanie