Finansowanie startupu

„Nawet najdłuższa droga zaczyna się od pierwszego kroku” Lao-tzu - chiński filozof, twórca taoizmu.

Parafrazując powyższy cytat, każda firma zaczyna się od dobrej decyzji, ale co dalej. Zarejestrowaliśmy firmę w wybranej formie prawnej, mamy pewien kapitał początkowy. Dobrze jednak zdajemy sobie sprawę, że bez środków na prowadzenie działalności nie będziemy w stanie długo jej prowadzić. Gdzie szukać finansowania? Do których zapukać drzwi?

Na początek musimy przygotować biznesplan, czyli krótkie przedstawienie całego naszego przedsięwzięcia: założenia koncepcyjne, określenie celów i kroki, które nas do nich przybliżą, a przede wszystkim kosztorys.

Konkretyzując:

Dokładny opis założeń biznesplanu powinien zawierać informacje:

  • co jest Twoim produktem, czyli dokładny opis produktu, który dzięki startupowi chcesz wprowadzić na rynek;
     
  • opis dokładnej metody produkcji, poszczególne etapy produkcji oraz planowaną dystrybucję, opis całego procesu;
     
  • charakterystykę niezbędnego personelu – wiesz, że jako młoda firma nie możesz pozwolić sobie na duże koszty funkcjonowania, wskaż dokładnie jakich specjalistów potrzebujesz na którym etapie produkcji i wdrażania produktu;

Najważniejsze, żeby Twoje założenia jak najwierniej odpowiadały rzeczywistości.

Model finansowy

Tu musisz zawrzeć wszelkie, istotne informacje związane z finansowaniem całego przedsięwzięcia, zaczynając od produkcji po cenę finalną.

Musisz określić:

  • prognozę sprzedaży produktu, czyli po prostu ile sztuk produktu planujesz sprzedać w danej jednostce czasu (codziennie, przez tydzień, miesiąc, rok);
     
  • prognozę przychodów i kosztów, ze szczególnym uwzględnieniem kosztów produkcji oraz kosztów stałych startupu;
     
  • spróbuj stworzyć prognozę, ile potrzebujesz środków finansowych w określonym odcinku czasowym, aby mieć płynność finansową;
     
  • określ, ilu pracowników potrzebujesz, jaka formę zatrudnienia przewidujesz i jaką pensję planujesz dla nich przeznaczyć;
     
  • inwestycje, które są niezbędne na tym etapie funkcjonowania start- upu, np. budowa linii produkcyjnej, zakup drobnego sprzętu, zakup lub wynajem lokalu czy budynku.
     
  • Stwórz materiały promocyjne dotyczące start- upu, które będziesz mógł prezentować na spotkaniach biznesowych. Pamiętaj liczy się forma, jakość wykonania i sposób ich przedstawienia. Materiały i prezentacje mają przykuć uwagę. W branży marketingowej bardzo często zdarza się, że osoby aplikujące na określone stanowisko pracy, wysyłają swoje dokumenty rekrutacyjne np. w butelce, w pudelku z balonikami.

Inwestorzy

Gdzie można spotkać te mocno poszukiwane osoby? Wbrew pozorom jest to bardzo łatwe. Bierz udział w różnego rodzaju spotkaniach biznesowych, organizowanych np. przez Urzędy Marszałkowskie, umów się na spotkanie w przedstawicielem Inkubatora Przedsiębiorczości lub Parku Naukowo-Technologicznego. W Internecie można znaleźć liczne kontakty do tzw. Aniołów Biznesu, którzy chcą inwestować w innowacyjne firmy. Przede wszystkim pokazuj się, pytaj i rozmawiaj.

Jeżeli chcesz sam, bezpośrednio znaleźć źródło finansowania swojego pomysłu, to koniecznie śledź stronę Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości https://www.parp.gov.pl/. Jest to instytucja, która często organizuje konkursy dla młodych  nowopowstałych firm. Ofertę konkursów znajdziesz pod adresem https://www.parp.gov.pl/component/grants/grantss.

Kalendarz

Ilustracja kalendarza

SPOTKAJMY SIĘ

Jesteś przedsiębiorcą zainteresowanym badaniami B+R? A może chciałbyś zaprezentować projekt naukowy Twojej uczelni? Jeśli tak, skorzystaj z naszego kalendarza spotkań, umożliwiającego wirtualne spotkania.

Kliknij i umów spotkanie
Wróć do góry strony