Model biznesowy

Ogólnie rzecz ujmując, model biznesowy, to długookresowa metoda, podlegająca stałej weryfikacji, która ma na celu wykorzystanie i powiększenie posiadanych zasobów w celu stworzenie takiej oferty, która pozwoli na zdobycie i utrzymanie przewagi rynkowej na tle konkurencji. Podstawowe pytania które trzeba sobie zadać, tworząc model biznesowy to:

  • grupa docelowa, przyszli odbiorcy produktu;
     
  • co nowego wniesie na rynek Twój produkt;
     
  • jak będziesz wytwarzał swój produkt;
     
  • jaką cenę końcową produktu zaproponujesz.

Podstawowym kryterium, na którym powinniśmy budować model biznesowy to cena docelowa produktu, albowiem ona będzie determinowała docelową grupę odbiorców.

Im tańszy produkt, tym większa grupa odbiorców, ale bezpośrednią konsekwencją będzie to, że Twój produkt nie będzie najwyższej jakości. Sprzedajesz tani produkt, konsumenci bardzo chętnie go kupują, ilościowo sprzedajesz więcej. W ich postrzeganiu produkt jest faktycznie dobry, wart swojej ceny. Niejednokrotnie sprzedaje się te produkty po cenach pokrywających jedynie koszty ich produkcji lub dodając niewielką marżę. Na czym zarobisz? Zarabiasz na komponentach, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania produktu np. tusze do drukarek. Sama cena podstawowa drukarek jest niska, ale cena tuszy, których trzeba użyć do danego urządzenia, często jest bardzo wysoka. Podobnie się dzieje w przypadku wymiany lasera lub innego podzespołu.

Tworzymy produkt dedykowany, tzn. taki który jest współtworzony przez konsumentów, którzy realnie uczestniczą w procesie tworzenia produktu. Z poszczególnych elementów klient sam może stworzyć produkt końcowy, a Ty zarabiasz na produkcji poszczególnych elementów np. meble, które możesz rozbudowywać i dowolnie składać - idealnym przykładem jest tu IKEA. Poszczególne meble powstają w parciu o opinie klientów, są równocześnie na tyle elastyczne i uniwersalne, że można je dowolnie składać i zestawiać.

Inną metodą jest zaoferowanie produktu o bardzo podstawowych parametrach - takich, które pozwolą na funkcjonowanie produktu, ale bez szaleństw. Za rozszerzenie i dobudowanie nowych, lepszych elementów klient musi zapłacić, np. telefony komórkowe. Sztandarowym przykładem jest w tym przypadku Apple. Produkty o bardzo podstawowych parametrach są względnie tanie, ale jeżeli zechcemy dołączyć nowe aplikacje, to będzie nas to drożej kosztować. 

Cena i grupa docelowa będzie determinowała kanały dystrybucji i metody dotarcia do klienta końcowego, a to wpływa na kosztochłonność całego procesu produkcji i dystrybucji.

Modeli funkcjonujących na rynku jest wiele, niezliczone również znajdziesz w literaturze. Rynek zmienia się codziennie, zmieniają się potrzeby klientów. Musisz wybrać taki, jaki będzie pasował dla Twojego produktu końcowego, a także który pozwoli na dotarcie do grupy docelowej odbiorców.

Kalendarz

Ilustracja kalendarza

SPOTKAJMY SIĘ

Jesteś przedsiębiorcą zainteresowanym badaniami B+R? A może chciałbyś zaprezentować projekt naukowy Twojej uczelni? Jeśli tak, skorzystaj z naszego kalendarza spotkań, umożliwiającego wirtualne spotkania.

Kliknij i umów spotkanie
Wróć do góry strony