Zarządzenie startupem

Odpowiednie zarządzanie przedsiębiorstwem to poważne wyzwanie dla każdego menadżera, nawet posiadającego duże doświadczenie. Wprowadzenie jasnych zasad zarządzania i czytelnej struktury pozwala na dobry przepływ informacji oraz sprawne wykonywanie zadań bieżących.

Start-up powinien dysponować odpowiednią strukturą organizacyjną, która zapewni sprawną realizację przedmiotowych zadań. Najważniejsze jest ustalenie, kogo potrzebujemy na poszczególnych etapach rozwoju. Powinniśmy postawić na zatrudnienie i współpracę z wysoko wykwalifikowana kadrą, posiadającą wieloletnie doświadczenie w kluczowej dla nas tematyce. Potrzebne są również osoby z doświadczeniem w realizacji projektów krajowych i unijnych. Bardzo istotne jest także zaplanowanie kadry zarządzającej, tzn. kadry, księgowość, odpowiednie osoby do obsługi.

Następnie możemy przejść do kolejnego etapu, czyli organizacji pracy zespołu. Można tego dokonać poprzez:

  • jasno sprecyzowane obowiązki w projekcie, dzięki czemu pracownicy rozumieją wzajemnie swoje role i potrzeby;
     
  • zapewnia określoną strukturę odpowiedzialności, delegowania, uprawnień i komunikacji;
     
  • regularne spotkania poszczególnych zespołów w celu omówienia bieżących spraw i zaplanowania następnych etapów.

Kolejnym etapem jest zarządzanie przedsiębiorstwem, które opiera się na czterech podstawowych filarach działania: planowaniu, organizowaniu, przewodzeniu, kontrolowaniu.

Planowanie to moment, w którym określa się cele, krótko i długoterminowe. Rozdzielając obowiązki, przy optymalnym wykorzystanie kompetencji kadry i zasobów przedsiębiorstwa to organizowanie. Przewodzenie to jasność obowiązków i procesu decyzyjnego znacznie ułatwia i usprawnia pracę. Osoba zarządzająca powinna zawsze wiedzieć, co się dzieje w firmie, czy personel wypełnia swoje podstawowe zadania, poszczególne etapy są realizowane, a w harmonogramie prac nie ma zmian.

Dla nowopowstałej firmy zarządzanie to kluczowy problem, na który nikt jeszcze nie znalazł lekarstwa. Zazwyczaj osobami zakładającymi nowe firmy, są osoby bez doświadczenia, współpracujące na zasadzie koleżeńskości. Warto od samego początku jasno i wyraźnie określić zasady współpracy i wyraźnie podzielić obowiązki pomiędzy wszystkie osoby zaangażowane w działania spółki.

Ponadto powinniśmy pamiętać, że w każdej firmie są lepsze i gorsze momenty, a więc po pasmie sukcesów, przychodzi czas na kryzys. Zazwyczaj pojawia się nagle i bez wcześniejszych zapowiedzi, a konsekwencje mogą być daleko idące.

Powinniśmy wcześniej przygotować się na opracowanie mechanizmów pozwalających na poznanie rzeczywistych przyczyn kryzysu i głównych objawów kryzysu, a następnie zastosowanie działań antykryzysowych.

 

Kalendarz

Ilustracja kalendarza

SPOTKAJMY SIĘ

Jesteś przedsiębiorcą zainteresowanym badaniami B+R? A może chciałbyś zaprezentować projekt naukowy Twojej uczelni? Jeśli tak, skorzystaj z naszego kalendarza spotkań, umożliwiającego wirtualne spotkania.

Kliknij i umów spotkanie
Wróć do góry strony